Élménynyujtó és sikeres franciországi országismereti utazáson az Eötvös Gyakorlóiskola középiskolás diákjai és pedagógusai

Kategória: Eötvös hírek, 2023. április 14., péntek

Az Eötvös József Gyakorlóiskolában nagy hagyománya van az országismereti kirándulásoknak. Francia nyelvterületen is már több alkalommal jártak a diákok. Többek között felfedezték Dél -Franciaország, Elzász és Párizs nevezetességeit. Ebben a tanévben az utazásra vállalkozó tanulók és pedagógusok célja ismét Elzász mesés vidékének, valamint főbb nevezetességeinek megismerése volt. A történelmi és földrajzi ismeretek bővítése mellett a francia nyelvet tanuló diákoknak a nyelvgyakorlásra is lehetőségük nyílt a 2023. április 1-5. között szervezett tanulmányi kiránduláson.

A hosszú buszos utazás utáni napon ellátogattunk a határon túlra, Freiburgba, mely a Fekete-erdő nem hivatalos fővárosa, óvárosa a legszebb Németországban, jelentős kulturális központ. Belvárosi sétánk során megtekintettük a város székesegyházát és a városházát is.

Majd utunk Franciaország egyik legelbűvölőbb városába, Colmarba vezetett, mely macskaköves utcáival, favázas színes házaival várt bennünket. A városnéző séta során felkerestük a kereskedők kis utcáit, a piacot, Schwendi Lázár szobrát, bepillantottunk az óvárosba, s megcsodáltuk a Szent Martin székesegyházat. A város igazi ékkövét, a Petite Venise-t is megnéztük, amely a rajta átfolyó Lauch-csatorna miatt kapta a „Kis Velence” elnevezést.

Az Eguisheim elnevezésű település nagyon közel található Colmarhoz. A Rue du Rempart színes faházakkal szegélyezett bájos keskeny utcácskáján haladva az egész „óvárost” felfedezhettük. Gyönyörködhettünk a XVI. századi házakban, a reneszánsz szökőkútban, a templomokban, illetve láthattuk IX. Leo pápa szobrát is.

Következő napunk első állomása Strasbourg volt. A város a régió gazdasági és közigazgatási központja, Franciaország egyik legszebb települése. Megismerkedtünk a történelmi belvárossal, mely az UNESCO Világörökség része, sétáltunk a Petite France negyed favázas házai között, megtekintettük a hatalmas gótikus katedrálist és Strasbourg legkisebb házát is.

Riquewihr város erődítményszerű falai, szűk macskaköves utcái, valamint fából vagy faburkolattal épült kis házai a szivárvány miden színében pompáznak és alig változtak valamit a 16. század óta. Fő utcáján a legfőbb látnivaló a „Felhőkarcoló” – egy ötemeletes ház, mely egyike Elzász legmagasabb épületeinek. Ribeauville a legszebb elzászi települések közé tartozik: rengeteg favázas ház, borozók, éttermek és üzletek sorakoznak a főutcán, de a mellékutcái is hangulatosak. Városnéző kisvonattal jártuk be a települést és a szomszédos Hunawihr-t is. Útközben bepillantást nyertünk a közeli szőlőültetvények életébe, gyönyörködhetünk a környék panorámájában, melyet itt-ott középkori várak díszítettek.

Utazásunk negyedik napját Königsburg várának felfedezésével kezdtük. A stratégialig kiemelkedő fekvésű vár Franciaország legeredetibb állapotában fennmaradt középkori lovagvára. A várat a Hohenstaufenek építették 1147-ben. A Castrum Estuphin - ahogy akkoriban hívták - magasról tekintett le az elzászi síkságra. Tökéletes lelátó volt a főutakra, és stratégia szempontból is megfelelő helyen állt. 1157-ben nevezték át Koenigsburgra, vagyis királyi kastélyra. 1871-ben II. Vilmos császár Bodo Ebhardtot bízta meg a felújítással. A 757 méter magas hegyen épült erődítményből pompás kilátást tárult elénk.

Vártúránk után Kaysersberg felfedezése következett. A település a legjobb bortermelő területek egyike Elzászban. Az első borok, melyek a 16. században kerültek a községbe, Magyarországról származtak. (Schwendi Lázár Tokajból hozott pár szőlőtőkét, amelynek köszönhetően a városka virágzásnak indult és bora nagy hírnévre tett szert.)

Utazásunk utolsó állomása Mulhouse, a világhírű Bugatti autók szülővárosa volt. A cégalapító, Ettore Bugatti 1909-ben saját vállalatot alapított a városában, amely akkoriban Németországhoz tartozott. A Cité de l’Automobile, egy lenyűgöző autómúzeum a világ legnagyobb Bugatti gyűjteményével és a világ egyik legjelentősebb autógyűjteményével büszkélkedik. Több mint 400 autó látható itt.

Hosszú autóbuszos utazás után fáradtan, de sok élménnyel és új ismerettel gazdagodva érkeztünk haza Nyíregyházára.

A kirándulás szervezői: Nagyné Mussó Judit, Jeneiné Duli Mónika, Subert Ildikó, Tóthné Szabolcsi Zsuzsa Judit