Visszaemlékezések
Iskolaigazgatók visszaemlékezései
A kezdetek - Beszélgetés Dr. Figula Györgyné Vera nénivel, iskolánk egykori igazgatójával
Milyen okok indokolták 1970-ben az akkori Bessenyei György Tanárképző Főiskolán egy új gyakorlóiskola életre hívását, és milyen feladatot jelentett ez akkor Vera néni számára?
1970-ben a gyakorlóiskola, ami a Búza utcán működött, kiköltözött a mostani Sóstói út 31. alá, mert a hallgatói létszám megemelkedése indokolta, hogy a kisgyakorlónak is legyen felső tagozata. Addig csak párhuzamos négy alsó tagozatos osztály járt ide. Az új gyakorló tulajdonképpen nem volt még kész egészen, az összekötő rész még nem épült meg a Főiskola egyik szárnya és a másik rész között, sőt bejárati ajtó sem volt, deszka lépcsőt készítettek, és azon jártunk. De a munkát meg kellett kezdeni, és mivel nekünk csak 224 gyerekünk volt az alsó tagozatban, ezért a 2. számú gyakorlóból kaptunk egy sorozat felső tagozatos gyereket, a mieink közül pedig mindenképpen igyekeztem elérni, hogy a Búza utcáról, aki feltétlen szeretne velünk jönni, az eljöjjön. Ez elég sok vitát kavart, de nem lehetett az iskolát abszolút ismeretlen gyerekekkel kezdeni. Tehát hoztuk a gyerekeket, és ezt a létszámot egészítettük ki az Erdősori gyakorlóiskola felső tagozatával, illetve egy sorozat diákotthoni, tanyai gyerekkel. Ők ötödiktől kezdve a Váci Mihály Diákotthonban laktak.
De tanári karra is szükség volt. Ezt úgy oldottuk meg, hogy az Erdősori gyakorlóiskolából jött át a tanári karnak egy része, meg vidékről hoztunk be kilenc helyről 13 pedagógust.
Hogyan sikerült rövid időn belül iskolát teremteni egyrészt a tárgyi és a személyi feltételek biztosításával, másrészt pedig egy újonnan alakult iskola diákközösségének a toborzásával, megnyerésével?
Mi a 224 alsó tagozatos gyerekből 50-60-at hoztunk csupán át, főként azokat, akik erre laktak, meg akik mindenképpen szerettek volna jönni. A gyakorlóiskolából a felső tagozatosok egy részét Megkaptuk, azok mint osztályközösségek jöttek át osztályfőnökkel együtt. A diákotthoni osztályokból egy sorozat jött: 5., 6., 7., 8. Tehát sokfelől jöttek a gyerekek, és az osztályközösségeket sem volt könnyű összekovácsolni, de ami nagy segítséget jelentett, hogy a tanári kar rendkívül nagy akarással igyekezett azon lenni, hogy minél hamarabb összekovácsolódjon az iskolaközösség. Persze ez nem ment máról holnapra, de lassan kialakult. Azoknak is gond volt, akik vidékről jöttek be, egy merőben új helyzetet megszokni. Fokozatosan fejlesztettük a tanári kar létszámát is. Egy darabig átjártak egyik gyakorlóból a másikba a tanárok a művészeti tárgyakhoz, aztán kialakult az iskolánk tanári kara.
Hogyan sikerült kialakítani egy olyan sajátos gyakorlóiskolai arculatot és szellemiséget, amely meghatározóvá vált a későbbiekben is?
A két gyakorlóiskola igyekezett együttműködni. Mi az Erdősorit a tanítóképzésben, tehát a szakképzés oldaláról segítettük, ők pedig a tapasztalataikat igyekeztek átadni. Nagyon megválogattuk a tanárokat. Szakmailag jól felkészült emberek jöttek, és igyekeztünk bekapcsolódni a városi képzésbe is. Nekünk ugyan nem volt kötelező a városi szakmai továbbképzésbe bekapcsolódni, mert mi egyenesen a Minisztériumhoz tartoztunk, de nem is úgy nézett az ki, hogy mi mentünk oda szakmai továbbképzésre, hanem az első perctől kezdve ők jöttek a gyakorlóiskolába, és mi tartottunk számukra szakmai bemutatókat.
Egy jól fejlődő iskolának könyvtárra is szüksége van. A Búza utcai gyakorlóból azokat a könyveket, amelyek a 6-10 éves korosztálynak megfelelnek, elhoztuk magunkkal, de a felső tagozat számára semmi nem volt. Úgy oldottuk meg, hogy tartós használatra a főiskolai könyvtárból kaptunk az első évre könyveket, később pedig az ellátmányból - ami akkor nagyon kevés volt, 20 000 forint volt egy évre (viszont a könyvek olcsóbbak voltak) - igyekeztünk kifejleszteni a könyvtárunkat a gyerekek és a hallgatók számára. Nem volt könnyű dolog, de még egyszer mondom, hogy mindenki nagyon akarta.
A tanyai gyerekek hozzá voltak szokva a kinti körülményekhez, a nagy szabadsághoz. A városi lét mindenképpen kötöttséget jelentett nekik. A másik baj az volt, hogy át kellett járni a Váci Mihály Diákotthonból a gyakorlóiskolába. Zárt rendben jöttek, tanárok kíséretével, de árkon-bokron át, mert a Stadion mögött még földút vezetett. Szerették, mert kicsit hasonlított az otthoni körülményekre. Aztán ők is nagyon szépen beilleszkedtek. Azoknak a diákoknak a magatartása, az a tisztelet, amit ők a tanárok, a diákok és általában az iskola iránt mutattak, példaértékű volt. Később olyan nagy volt az érdeklődés a gyakorlóiskola iránt, hogy kénytelen voltam nagyon gyors ütemben a diákotthoni osztályokba néhány városi gyereket berakni. Nagyon jó felhúzóerő volt, mertek ők is bekapcsolódni az órába, és nagyon sokra vitték a gyerekek. Azóta már tudom az életútjukat, nemsokára lesz a 35 éves találkozónk azokkal, akik akkor kezdtek, mikor a gyakorlóiskola megalakult, és nagyon sok komoly értelmiségi, szakmunkás van köztük. így visszanézve nem is érzi már az ember a nehézségeket.
Melyek voltak azok az eredmények tíz év történésében, amelyekre Vera néni, mint volt iskola-igazgató a legbüszkébb?
Eléggé fogós kérdés! Még őrzik az iskolai jegyzőkönyvek, az évzáró ünnepélyek beszámolói (mind megvannak), hogy a gyerekek nagyon hamar bekapcsolódtak a tanulmányi versenyekbe, sportversenyekbe, és ez nagyon emelte az iskola hírnevét. Jó tanulmányi eredmények, nagyon jó átlagok voltak, de nem azért, mert jó szívük volt a tanároknak, hanem mert a gyerekek gondolkodtak, tanultak és elkezdett a gyakorlónak híre lenni. Nehéz helyzetben voltunk a beiratkozás idején: kit vegyünk fel, kit ne vegyünk fel. De körzetesítve volt az iskola, a körzetbe tartozókat mindenképpen fel kellett venni. Az üres helyekre háromszor-négyszer több jelentkező akadt. Kialakult az iskola hírneve, ez büszkeséggel tölt el.
Régi osztálykép az egykori I. sz. Gyakorlóiskolából (Az első sorban balról az 5. Dr. Figula Györgyné)
Mit gondol Vera néni az iskola olyan újításairól, mint például az erdei iskola vagy az úszás- és lovasok tatás?
Nekünk az még nem volt, viszont kárpótolt minket 1981 őszéig, ennek az iskolának az átadásáig, hogy ott voltunk az erdőben. Akkor a botanikus kert még nagyon kezdetleges volt, de az erdőt nem választotta el tőlünk kerítés. Oda vitték ki a gyerekeket, és azt gondolom, hogy a diákotthoni gyerekek számára ez sokat jelentett, hogy egy kicsit otthon érezték magukat. Kinn, szabadban, jó levegőn. Mikor idejöttünk, még kialakulóban volt a medence, kezdetben főleg a főiskolai hallgatók számára. Akkor már a 9-esben (az Aranyban) megvolt a tanmedence, és az igazgató baráti alapon segített, így át tudtuk hordani a gyerekeket úszásoktatásra.
Milyen kapcsolata van ma Vera néninek az egykori iskolájával, és hogyan látja annak tevékenységét, működését napjainkban?
Tulajdonképpen meg nem szakadt a kapcsolat, ill lakom egész közel, úgyhogy a kollégákkal találkozom elég gyakran. Nagyon kedvesek, mert az iskolai ünnepségekre is meghívnak. Hagyomány, hogy Pedagógusnapon a régiek, mi, nyugdíjasok, itt szoktunk lenni, de azon túlmenően napi kapcsolatban vagyunk, érdeklődünk, hogy hogy haladnak a gyerekek, a régi szülők is beszámolnak, hogy nem is egy közülük idehozta a saját gyerekét. Ez nagyon jó érzés. Úgy emlegetik a régiek, hogy „igen, a gyakorlóiskola az jó volt”, és úgy látom, most is ez a vonal megy tovább. Gyermekközpontú ez az iskola is. Nem vész el a gyerek, törődnek vele, és nagyon örülök annak, hogy tovább folynak a szép műsorok, különösen az énekkar. Nekünk is nagyon szép énekkarunk volt, Gönczi Tiborné vezette, aztán Kulcsár tanár úr. Ők is elmentek, nagyon sokan elmentek a régiek közül, dehát ez az élet rendje. Nagyon örülök, hogy a gyerekek szépen szerepelnek a tanulmányi versenyeken.
Én később a Tanárképző Főiskola tanítói tanszékére mentem át tantárgypedagógusnak, és nem egy tanár van itt, akit én ott is tanítottam, és most itt dolgoznak. Örülök, hogy nagyon sok volt gyakorlós gyerek jött ide vissza tanárnak. Nagyon jó a továbbtanulási kedv a gyakorlóban, mindenki szakember volt, de arra készülve, hogy az iskola fejlődni fog, elvégezték a tanár szakot az egyetemen, középiskolai tanárok lettek, és itt tanítanak most is. Akiket napközi otthonba helyeztünk, azoknál pedig arra törekedtünk, hogy elvégezzék a pedagógiai szakot, hogy szakszerűbben tudjanak foglalkozni a gyerekekkel. Olyan is volt, hogy egyszerre öt alsó tagozatos tanító végezte Pécsett meg Szegeden a pedagógiai szakot. Örülök, hogy vannak, akik a tanítás mellett tanulnak is.
Hogy ilyen szépen kifejlődött az iskola, annak nagyon örülök, mint említettem, mi annak idején nagyon szűkösen voltunk, de a hangulat az nagyon jó volt. Az első évben, mikor megalakultunk, választani kellett szakszervezeti vezetőséget, pártvezetőséget - mert akkor ez még így volt és minden a nyakunkba szakadt. Én, mielőtt idekerültem, a kisgyakorlóban voltam igazgató. Az az akarás, hogy mutassuk meg, hogy milyen gyakorlóiskola leszünk, ez dominált. Az ominózus szak-szervezeti választás októberben volt, és a Főiskola szakszervezeti főnöke mindenképpen kíváncsi volt, hogy milyen a hangulat az iskolában, és szeretett volna valami problémát hallani. Nem azt mondom, hogy nem voltak problémák, természetesnek vettük, hogy a gyakorlóiskola indulása (meg egyáltalán egy iskola indulása) gondokkal jár, de nem olyanokkal, amiket nem lehet megoldani. Egy nagyon aranyos kolléganőm felnyújtotta a kezét, hogy őneki van problémája. Nagy csönd lett, mindenki hallgatott, és azt mondta: ”Jó lenne, ha két számmal nagyobb munkaköpenyeket adnának”. Olyan fergeteges hangulat lett, hogy a mai napig emlegeti az idős főiskolai kolléga. Ez volt az 1. gyakorló legnagyobb gondja.
Megvoltak a napi gondok, de olyan, hogy egymást bántották volna, nem volt, mindenki tette a dolgát, és sokkal több gondunk volt azzal, hogy minél több gyerek előbbre jusson. Nagyon jó testületünk volt, minden igazgatónak olyan testületet kívánok, mint amilyen nekem volt.
(Gerják Eszter: 35 éves a Nyíregyházi Főiskola Eötvös József Gyakorló Iskola és Gimnázium c. jubileumi évkönyv, 2006, 12-16.)
Megfeleltünk az elvárásoknak - Beszél-getés Oroszvári Istvánnéval, iskolánk egykori igazgatójával
Mi tette lehetővé a gyakorlóiskolának az új helyszínre - a Nyíregyházi Főiskoláról a Jósavárosba történő - költözését? Hogyan emlékszik vissza Mónika néni erre az eseményre és intézményvezetői megbízatásának kezdetére?
1980-as évek elején demográfiai robbanás volt az országban. Nyíregyházán a Jósaváros területén akkor épült fel ez a lakótelep, mellyel ugrásszerűen megnőtt az iskolás gyermekek száma is. Ebben az évben a város telket biztosított egy új gyakorlóiskola felépítésére. Ezen a területen épült fel egy húsz tantermes, a kor akkori követelményeinek megfelelő oktatási épület. Ezáltal az elhelyezése jobb lett a gyakorlóiskolának, alkalmasabbá vált a kettős funkció - hallgatóképzés és közoktatás - ellátására. A nyolcvanas évek elején a megnövekedett hallgatói létszám is szükségessé tette a gyakorlóiskolabővítését. így 1980-ban az új oktatási épület átadásával gyakorlóiskolánk a Nyíregyházi Főiskoláról átköltözött a Jósavárosba. Én az átadás után egy évvel, 1981-ben kerültem ebbe az iskolába. Ez az épület akkor korszerűnek számított, nyelvi laboratóriummal, Tv-s stúdióval, audiovizuális eszközökkel szolgálta az oktatás és hallgatóképzés szükségleteit.
Iskola névadó ünnepségről készült fotó 1993-ból (Elnökség tagjai sorában balról a második Oroszvári Istvánné címzetes igazgató)
Milyen kihívásokat jelentett Mónika néni és a nevelőtestülete számára az oktatás területén megindult reformfolyamat és az ennek való megfelelés, milyen módon alakította át az iskola arculatát, képzési szerkezetét?
A gyakorlóiskolának mindig is élen kellett járnia azokban a megújulási törekvésekben, amelyek az oktatás területén folytak. Ez napjainkban sincs másképp. A nyolcvanas évek második felében az oktatás területén kibontakozó átalakulások a gyakorlóiskolát is érintették. Ebben az időszakban indultak újra azok a nyolcosztályos gimnáziumok, amelyek a háború előtt igen népszerűek voltak Magyarországon. Országosan több gyakorlóiskola alakította át szerkezetét, és vezette be az új nyolcosztályos gimnáziumi oktatási formát, amely akkor szintén úttörő jellegű vállalkozás volt. Az eltelt idő igazolta, hogy ez szerencsés szerkezetátalakítás volt. Emellett a 90-es évek második felétől - mint ismeretes - a négyosztályos oktatási forma is meghonosodott nálunk. Ezáltal egy 12 évfolyamos szerkezetű iskolává vált a gyakorlóiskola. Azt hiszem, ez az átalakítás egy nagyon jól működő rendszer létrejöttét eredményezte, amelyben jól együtt képes dolgozni az általános iskolás korú és a nagygimnazista diák is. Meg kell jegyezzem, hogy nem csak az iskola szerkezetének átalakítása történt ezen évek alatt, hanem számos olyan kezdeményezés is indult, amely a tanulók differenciált képességfejlesztését is szolgálta. Így többek között a meglévő tagozatok mellett speciális tantervű rajz- és vizuális kommunikáció tagozat indult, amely iránt ma is nagy az érdeklődés. Erősödött a matematika tagozat, megkezdődött az idegen nyelv szabad választása és a korai francianyelv-oktatási program. Ez azt jelentette, hogy a tanulók kezdetben négy, később öt idegen nyelv közül választhattak, első osztálytól kezdve pedig lehetőség nyílt a korai francianyelv oktatási program bevezetésére. A kor követelményeit és kihívásait figyelembe véve alakítottuk ki a számítógépes hálózatot, illetve kezdtük meg az informatika oktatását.
Az Ön által irányított gyakorlóiskola hogyan tudott helytállni az iskolák közötti akkor már egyre növekvő versenyben?
Az iskolák között egyre élesebb verseny folyik a tanköteles korú tanulók és szüleik megnyeréséért. Iskolánk iránt mindig nagy volt az érdeklődés. Ez köszönhető volt az itt folyó magas színvonalú oktató-nevelő munkának, az oktatási programok gazdag választékának és a színes diákéletnek. Az itt tanuló diákok és szüleik elégedettek a gyakorlóiskola szakmai munkájával, ezért az érdeklődés az iskola iránt egyre erősebb. Nemcsak Nyíregyháza, hanem vonzáskörzete településeiről sokan jelentkeznek az általános iskolai és gimnáziumi tagozatokra. Örvendetes módon iskolánk tanulóinak létszáma évről-évre nő. Ha a kimenet oldaláról vizsgáljuk a gyakorlóiskola tevékenységét, akkor azt mondhatjuk, hogy végzős diákjaink valamennyien sikeresen helytállnak a közép- és felsőfokú intézményekben, az élet valamennyi területén is.
Milyen szerepet tölt be Mónika néni napjainkban a gyakorlóiskolában, és hogyan ítéli meg annak mai helyzetét?
Az igazgatói megbízás lejárta után magyar szakos szakvezető tanárként folytattam pedagógiai tevékenységemet. Továbbá időről-időre részt veszek az oktatási bizottság tagjaként a gyakorlóiskola pedagógiai programjának felülvizsgálatában. Mindegyik területen örömmel dolgozom, mert ez legalább olyan kihívás, mint egy iskola irányítása. Gyakorlóiskolánk mai helyzetét igen kedvezőnek ítélem meg. Az iskolák közötti versenyben és rangsorban előkelő helyen áll, a város, a régió és az ország gyakorlóiskoláinak versenyében pedig szakmai sikereivel rangos helyet vívott ki magának.
(Macsuga Viktória: 35 éves a Nyíregyházi Főiskola Eötvös József Gyakorló Iskola és Gimnázium c. jubileumi évkönyv, 2006, 16-18.)
A rangsor élén állunk - Beszélgetés Komáromi Istvánnal, iskolánk jelenlegi igazgatójával
A 35 éves gyakorlóiskola harmadik igazgatója. Ez ideig tíz évet - két vezetői ciklust - tudhat maga mögött. Az iskolába 23 évvel ezelőtt került tanárként, 1995-től egy tanéven át volt igazgatóhelyettes, majd 1996-tól az igazgatói feladatokat látja el.
Díjátadó, Dr. Komáromi István
Hogyan kezdődött tanári pályafutása a gyakorlóiskolában? Beszéljen a pályakezdő, fiatal tanár élményeiről, céljairól!
Főiskolai hallgatóként ebben az iskolában töltöttem a tanítási gyakorlatot, majd két év vidéki tanítás után a volt szakvezetőm, dr. Mecz Andrásné ajánlatára keresett meg és alkalmazott földrajz szakos szakvezető tanárként az akkori igazgatónő, Oroszvári Istvánné. A feladatot nagy megtiszteltetésnek s egyben nagy kihívásnak tekintettem, s a jó hírű gyakorlóiskolában mindenekelőtt jó szaktanárrá akartam válni, és minden tekintetben igyekeztem megfelelni annak a bizalomnak, amelyet kaptam. Különleges élmény volt rögtön az első évben olyan hallgatók szakmai gyakorlatát irányítani, akik korábban a főiskolán iskolatársaim voltak. Nagyon jól éreztem magam a gyerekek között, akikkel nemcsak a tantárgyamat kívántam megismertetni és megszerettetni, de több olyan kirándulást, turisztikai programot is szerveztem nekik, amelyek tartalmasabbá tették és maradandó élményekkel gazdagították diákéveiket. De szívesen emlékszem vissza azokra a programokra, belföldi és külföldi utakra is, amelyeket a tantestületem tagjai számára szerveztem, hiszen egy fiatal pedagógus, ha bekerül egy közösségbe, akkor nemcsak a katedra mellett kell helyt állnia, hanem, ha van benne kellő ötlet, lelkesedés, kollegialitás, akkor részt vállal a felnőtt közösség életének színesítésében is.
Mi inspirálta arra, hogy megpályázza az igazgatói állást, milyen tervekkel, elképzelésekkel indult?
Úgy érzem, volt bennem olyan adottság, amely a szervezőmunkában eredményeket hozott gyakorló tanárként is. Mindig szerettem szervezni, nagyobb rálátással tervezni. S ösztönzött az akkori igazgatónőm is, aki megkért arra, hogy adjam be a pályázatot. Nagyon sokat köszönhetek neki, hiszen az ő szemléletmódját követve kezdtem vezetőként a munkámat. Így egyrészt én is igyekeztem úgy választani tehetséges, fiatal kollégákat, hogy ők később az iskola erősségeivé válhassanak, másrészt követendőnek tartottam azt a vezetői magatartást, hogy az alkotó kedvben, energiában, értékekben gazdag munkatársakat engedni kell alkotni, dolgozni, továbbtanulni, mert ez alapozta meg az iskola ma is tartó versenyképességét. Én magam is úgy éltem meg gyakorló pedagógusi mivoltomat, hogy ötleteimet, elképzeléseimet mindig megvalósíthattam, jó értelemben véve azt csináltam, amit szerettem volna, s ebben az igazgatónőm mindig támogatott. Igazgatóként egy olyan örökséget vettem át, amely már eleve rangot jelentett, hiszen az intézmény nagyon jól működő, jó hírű iskola volt. Egyik fontos feladatomnak tartottam ezt az örökséget megőrizni és továbbvinni, valamint a változó kor változó kihívásainak megfelelni. Ez, úgy érzem, sikerült is, bár az első öt év - a vitathatatlan eredmények mellett - elsősorban a tanulás, a tapasztalatszerzés időszaka volt.
Melyek azok az eredmények, amelyek az iskola utóbbi tíz évét meghatározták?
Tartalmi szempontból az egyik leglényegesebb eredménynek tartom az 1993-ban elkezdett szerkezetváltó program teljessé válását: befejeződött a nyolcosztályos gimnáziumi program bevezetése az első évfolyam leérettségizésével, 1998-ban bevezettük a négyosztályos gimnáziumi képzést, illetve három évvel ezelőtt elindítottuk az ötéves nyelvi előkészítő programot. Így az iskola egy olyan 12 évfolyamos oktatási intézménnyé vált, amely egyrészt lefedi a teljes tankötelezettséget, másrészt belépési lehetőséget ajánl az iskolakezdéshez első osztályban, a tagozatválasztáshoz az ötödik évfolyamon és a kilencedik évfolyamon is. Tehát a magyar oktatás szerkezetét tekintve egy kerek egész rendszert kínál. Másik lényeges eredmény az olyan tradicionális programoknak, tagozatoknak a további gondozása, mint a művészetek, a matematika; az idegen nyelvek repertoárjának bővítése, valamint a természet- és környezetvédelem integrált vagy tantárgyi keretek között való oktatása. Az iskola profiljának gazdagításán túl fontos szempont volt a jó tanulmányi eredmény megőrzése, ami 4,2-es iskolai átlagot jelent évek óta. Emellett - gyakorlóiskolai funkciónkból adódóan - a felsőoktatásban bekövetkezett változások révén érintett bennünket a tanító- és tanárképzés átalakulása is.
Nagyon lényegesnek tartom továbbá az úgynevezett szolgáltató iskolamodell kiépítését, amely az alaptevékenységünk végzése mellett olyan programok kínálatát jelenti, mint alapfokú művészeti oktatás, az erdei iskola, a lovasiskola, a versenysport támogatása, valamint a szakszolgálati rendszer kialakítása (iskola-egészségügyi alapszolgáltatás, logopédia, gyógytestnevelés, ifjúságvédelem, szabad-időszervezés). Ez a komplex program a szülők és a gyerekek körében pozitív fogadtatásra talált. Ezt bizonyítja az is, hogy az 1996-ban még 650 tanulót fogadó iskola diákjainak létszáma a 2006/2007-es tanévben 1140 fő lesz, tehát tíz év alatt majdnem megkétszereződött a tanulói létszám. Meggyőződésem az is, hogy a tartalmas munkához színvonalas körülmények, megfelelő környezet szükséges. Ezen a téren is látványos fejlődésen ment át az iskola. Az elmúlt öt évben 220 millió Ft-ot költöttünk a külső és belső környezet esztétikusabbá, korszerűbbé tételére.
Az intézményvezetői sikerek mellett szépen ívelő szakmai pályát is magáénak tudhat. Milyen eredmények jelzik ezt?
Véleményem szerint az embert egyrészt elsősorban az határozza meg, hogy a szakmájában milyen produkciókat képes letenni az asztalra. Én alapvetően szakembernek, földrajz-történelem szakos tanárnak tartom magam, s a mércét ezen a téren is magasra tettem önmagam számára. A főiskolai diploma mellé megszereztem a középiskolai tanári, később a közoktatás-vezetői végzettséget, jelenleg folyamatban van a doktori fokozat megszerzése. Emellett számos szakpublikációm jelent meg, a tankönyvpiacon pedig két középiskolai földrajzkönyvem szerepel. Szakmai tevékenységemet szép díjakkal ismerték el az elmúlt évek során: Akadémiai Pedagógus Pályadíjjal és egyéb díjakkal, megkaptam a Nyíregyháza Kiváló Pedagógusa kitüntetést, valamint Rektori Dicséretben is részesültem. De ezek mellett az elismerések mellett számomra az is nagy kitüntetés, ha például egy általam megismert országról írt cikkemet mások is - ismeretlenül vagy kevéssé ismerve nevemet - elolvassák.
Hogyan értékeli az iskola jelenét, és milyennek látja a jövőjét?
Az Eötvös József Gyakorlóiskola jelene méltó folytatása a múltnak. Egy nagyon jól működő közösség munkájának eredményeként megőrizte versenyképességét. Az elődeink által befektetett munka megalapozta az elmúlt 10 év sikerét, a mostani 10 év pedig véleményem szerint megalapozza az elkövetkezendő évek eredményeit.
A jövőt illetően bizakodó vagyok. Hiszek abban, hogy ez az iskola változatlanul jó hírnévnek fog örvendeni, keresni fogják a diákok és a szülők. Mindezt azonban csakúgy lehet elérni, ha mindennap, minden héten, minden évben valamennyien legjobb tudásunk szerint, hittel, akarással és kitartással dolgozunk.
(-T-: 35 éves a Nyíregyházi Főiskola Eötvös József Gyakorló Iskola és Gimnázium c. jubileumi évkönyv, 2006, 18-21.)