Az Iskolai Közösségi Szolgálat Szabályzata
Az iskolai közösségi szolgálattal (IKSZ) kapcsolatos rendelkezések
Az Iskolai közösségi szolgálat céljai
Az Iskolai közösségi szolgálat öt fő célt fogalmaz meg: a tanulók személyiségfejlesztését, a közösségépítést, a pályaorientációt, az aktív állampolgárságra nevelést, illetve az önkéntes attitűd kialakítását. Az intézmény a személyiségfejlesztésen belül kiemelt célként fogalmazza meg a tanulók szociális érzékenységének növelését és az empatikus készségeik fejlesztését. Fontosnak tartjuk emellett, hogy diákjaink megismerjék a fogadó intézmények céljait, lehetőségeit, mindennapjait, ezáltal saját tapasztalatokat gyűjtve a munka világából. Hosszú távon kiemelt célunk, hogy a tanulóink érzékenyekké váljanak a társadalmi problémák iránt és a későbbiekben segítsék szűkebb és tágabb környezetüket.
Az iskolai közösségi szolgálat alapelvei
- Szabad választás elve: a diákok maguk választhatják ki az általuk végzendő tevékenységeket az iskola által megszervezett tevékenységek közül.
- Anyagi érdektől függetlenség elve: az iskolai közösségi szolgálat kapcsán a felek (pedagógus, intézmény, fogadó szervezet, magánszemély, diák, szülő) anyagi érdeke a programban nem merülhet fel, a tanulók tevékenysége nem juttathat senkit ilyen jellegű előnyhöz, haszonhoz.
- Szervezett keretek közöttiség elve: az iskola feladata és felelőssége az iskolai közösségi szolgálat szervezése és koordinálása, ezért csak az iskola szervezésében lehet elszámolható tevékenységet végezni. A diáknak a tevékenység megkezdése előtt rendelkeznie kell az erre jogosult iskolai személy, a feladat felelősének és szüleinek jóváhagyásával.
- Kettős cél elve: a tevékenységek során egyszerre kell a szolgálatjellegnek és az élménypedagógia-alapú tanulásnak megvalósulnia. A közösségi szolgálat megvalósulásához szükséges egyfajta tanulási folyamat jelenléte is.
- Közvetlenség elve: a közösségi szolgálat során nem a szervezetet, hanem közvetlenül a szervezet célcsoportját szolgáló tevékenységet kell végezni. A segítő (diák) és a segítségre szoruló között személyközi együttműködés, partnerség jön létre, ami a személyek közötti valódi kapcsolatra helyezi a hangsúlyt, amely alkalmas a személyiségformálásra, az önismeret fejlesztésére.
- Együttműködés elve: az iskolában vagy a fogadó szervezetnél a közösségi szolgálat kapcsán partneri viszony alakul ki az összes érintett között.
- Arányosság elve: a diák gyakorló iskolában vagy olyan külső szervezetnél, amelynek tagja, csak részben végezheti az IKSZ-et. Az ilyen jellegű, egyébként is végzett feladat önmagában még nem minősül közösségi szolgálatnak, csak ha a tevékenység kiegészül ellátandó többletfeladattal.
- Változatosság elve: az alapvető pedagógiai cél szempontjából fontos, hogy tevékenységtől függően, lehetőség szerint több területen és rendszeresen ismétlődő tevékenységekre épülve végezze a diák az iskolai közösségi szolgálatot.
- Fenntarthatóság elve: olyan tevékenységekben vegyenek részt a diákok, amelyek hosszútávon fenntarthatók, valamint a további évfolyamok és a fogadó intézmény számára is előnyösek.
- Részrehajlás-ellenesség: a tanuló a közvetlen hozzátartozójánál, annak közvetlen munkahelyén nem végezhet közösségi szolgálatot.
Etikai alapvetések
A közösségi szolgálat végzése során elengedhetetlen az etikus magatartás és bizonyos fogadó intézmények esetében a titoktartás. A diáknak az iskolai közösségi szolgálat során vállalnia kell, hogy:
- Az előre megbeszélt időpontban megjelenik a fogadó intézménynél. Ha betegség vagy valamilyen halaszthatatlan ok miatt nem tud részt venni a közösségi szolgálaton, időben jelzi azt.
- A közösségi szolgálat végzése során az intézmény/szervezet küldetésének és házirendjének megfelelő magatartást tanúsít.
- Az iskolai közösségi szolgálat során elvégzendő feladatnak megfelelő öltözéket visel.
- A fogadó intézményben mindig tisztelettudóan, illedelmesen beszél mindenkivel.
- A rábízott feladatokat a megbeszélteknek megfelelően, a legjobb tudása szerint végzi el.
- A tevékenység végzése közben kerüli a telefonhasználatot.
- Figyelemmel lesz az érintettek testi-lelki egészségére, személyiségi jogaira.
- Tudomásul veszi és vállalja, hogy a tevékenysége során tudomására jutott információkat és személyes adatokat nem adja tovább. A titoktartás arra az időszakra is kiterjed, ha a tevékenységet már nem végzi.
- A diák saját személyes adatait (lakcím, telefonszám) az ellátottaknak nem adja meg.
- Ha valamit le szeretne fényképezni, arra előtte engedélyt kér a fogadó intézmény által kijelölt mentortól és az érintettektől.
Az Iskolai közösségi szolgálat megszervezése
A középiskola elvégzését közvetlenül követő érettségi vizsgaidőszakban az érettségi vizsgák megkezdésének feltétele ötven óra közösségi szolgálat elvégzésének igazolása, azonban intézményünk az iskolai közösségi szolgálat teljesítését az alábbi beosztás szerint javasolja a tanulóknak:
|
Felkészítő óra |
Közösségi szolgálat |
Lezáró óra |
9. évfolyam |
2 óra |
15 óra |
1 óra |
10. évfolyam |
1 óra |
14 óra |
1 óra |
11. évfolyam |
1 óra |
14 óra |
1 óra |
A fogadó intézményeknél tanulóink minden tanév szeptember 1. és június 15. között teljesíthetnek közösségi szolgálatot. A nyári szünet ideje alatt az intézményben kínálunk lehetőséget a tanulóknak közösségi szolgálat elvégzésére.
Választható tevékenységek
A gyakorlóiskola törekszik arra, hogy a törvény által meghatározott minden területen lehetővé tegye tanulói számára a közösségi szolgálat végzését. Ennek érdekében a gyakorlóiskola együttműködési megállapodást köt minden olyan fogadó intézménnyel, amely megfelel a törvényi előírásoknak, és amelyeknél a diákok által végzett tevékenység segíti az intézmény Iskolai közösségi szolgálattal kapcsolatos célkitűzéseinek megvalósítását.
Az intézmény az alábbi területeken kínál lehetőséget a tanulóknak az iskolai közösségi szolgálat teljesítésére:
Az iskolában szociális és jótékonysági területen ellátható tevékenységek |
Igazolható óraszám |
Igazoló személy |
adománygyűjtés segítése |
a teljesített tevékenység óraszáma |
igazgatóhelyettes, adománygyűjtésért felelős személy |
Az iskolában oktatási területen ellátható tevékenységek |
Igazolható óraszám |
Igazoló személy |
a felsős napközis tanulók tanulmányainak segítése |
a teljesített tevékenység óraszáma |
napközis tanár |
Az iskolában kulturális és közösségi területen ellátható tevékenységek |
Igazolható óraszám |
Igazoló személy |
tankönyvosztásban való segítségnyújtás |
a teljesített tevékenység óraszáma |
tankönyvfelelős, könyvtáros tanár |
tankönyvek selejtezésében való segítségnyújtás |
a teljesített tevékenység óraszáma |
könyvtáros tanár |
szalagavató, ballagás szervezésének, lebonyolításának segítése |
1-3 óra |
osztályfőnökök |
ünnepségekben megemlékezésekben való közreműködés |
előkészületek/próbák: 1-3 óra ünnepség/megemlékezés: az ünnepség/megemlékezés időtartama |
szervező pedagógus, osztályfőnökök |
Az iskolában környezet- és természetvédelemi területen ellátható tevékenységek |
Igazolható óraszám |
Igazoló személy |
papír- és kupakgyűjtésben való segítségnyújtás |
a teljesített tevékenység óraszáma |
DÖK segítő tanár |
az intézményben elvégzett takarítási feladatok |
a teljesített tevékenység óraszáma |
közösségi szolgálat koordinátora |
Az iskolában sport és szabadidős területen ellátható tevékenységek |
Igazolható óraszám |
Igazoló személy |
törpavató, verébavató szervezésének, lebonyolításának segítése |
szervezés: 1-3 óra lebonyolítás segítése: 1-3 óra |
szervező pedagógus, osztályfőnökök |
Mikulás és farsangi rendezvényeken való közreműködés |
1-3 óra |
igazgatóhelyettes, DÖK segítő tanár |
DÖK programok szervezésének, lebonyolításának segítése |
a teljesített tevékenység óraszáma |
DÖK segítő tanár |
A gyakorlóiskolában a szociálpedagógus látja el az iskolai közösségi szolgálat koordinálásával kapcsolatos alábbi feladatokat:
- a fogadó intézmények felkutatása,
- együttműködési megállapodások előkészítése
- a fogadó intézményekkel való kapcsolattartás,
- a tanulók felkészítése,
- közösségi szolgálatra történő jelentkezési lapok kiosztása, összegyűjtése,
- tanulók, illetve tanulócsoportok elkísérése a fogadó szervezetekhez első alkalommal,
- a teljesített óraszámok rögzítése digitális naplóban
- lezáró órák keretén belül a tevékenység feldolgozása
- jogszabályi változások követése
Az Iskolai közösségi szolgálat adminisztrációja
Az Iskolai közösségi szolgálat megkezdése előtt a tanulóknak jelentkezési lapot kell kitölteniük, amely tartalmazza a közösségi szolgálatra való jelentkezés tényét, a megvalósítás tervezett helyét, az ott eltöltendő óraszámot, valamint a szülő egyetértő nyilatkozatát.
A közösségi szolgálat teljesítése során a tanuló naplót köteles vezetni, amelyben rögzíti, hogy mikor, hol, milyen időkeretben, és milyen tevékenységet folytatott, milyen tapasztalatai voltak a tevékenység végzése során. A tanuló köteles a naplót pontosan, időrendben vezetni. A tevékenység elvégzését a fogadó intézmény mentora aláírásával és az intézmény pecsétjével hitelesíti.
Az Iskolai közösségi szolgálat dokumentálásával kapcsolatos feladatokat a szociálpedagógus az osztályfőnökökkel közösen látja el. A szociálpedagógus az iskolai közösségi szolgálat naplója alapján rögzíti a digitális naplóban az iskolai közösségi szolgálat teljesítésével kapcsolatos adatokat. A nyári szünetben teljesített közösségi szolgálatot a következő tanév szeptemberében rögzíti a digitális naplóban. Az osztályfőnök a tanév végén rögzíti az egyéni törzslapon és a bizonyítványban az Iskolai közösségi szolgálat teljesítésével kapcsolatos adatokat.
A tanulói jogviszony tanév közbeni megszűnésekor a gyakorlóiskola az iskolai közösségi szolgálat teljesítéséről két példányban igazolást állít ki, amelyből egy példány a tanulónál, egy pedig az intézménynél marad.
A közösségi szolgálat nyilvánossága
Az iskolai közösségi szolgálat koordinátora gondoskodik arról, hogy a közösségi szolgálattal kapcsolatos tájékoztatók, adatlapok a személyiségi jogok védelmére vonatkozó rendelkezések figyelembevételével közzé legyenek téve a gyakorlóiskola honlapján.