HAT-KP-1-2022/1-000114

Kategória: Nevelés - oktatás, 2023. június 12., hétfő

Pályázat címe: Kirándulás irodalmi nagyjaink nyomában "kincses városokon" keresztül egyedülálló természeti értékek felfedezésével Erdélyben/B

pályázati azonosító: HAT-KP-1-2022/1-000114

iktató szám: HAT/109/2022

időpont: 2023.05.23.-26.

résztvevő osztályok: 7b, 7c

kísérő tanárok: Árva Monika, Tóth Tamás, Jenei Andrea Dubóczkiné Urbán Erzsébet

Kirándulás irodalmi nagyjaink nyomában "kincses városokon" keresztül egyedülálló természeti értékek felfedezésével Erdélyben 2023. május 23-26.

Május 23-án korán reggel nagy izgalommal indultunk el négy napos tanulmányi kirándulásunkra Erdélybe. A határon való átkelés után Nagykárolyban megtekintettük a Károlyi-kastélyt. Második megállónk Érmindszenten volt, ahol Ady Endrére emlékeztünk. A megemlékezés végén elszavaltuk A föl-földobott kő című verset és koszorút helyeztünk el. A délutánt Kolozsváron töltöttük. Elsétáltunk Mátyás király szülőházához, megtekintettük a Mátyás-szoborcsoportot, majd a Szent Mihály-templomot. Végül a Farkas utcai Református Templomban meghallgattuk a templom történetét. Estére érkeztünk Torockóra. A szállás elfoglalása és vacsora után sétát tettünk a településen, gyönyörködtünk a tájban, láttuk a torockói naplementét.

Kolozsvár

Torockó

Második nap délelőtt a Tordai-hasadékban túráztunk. A gyerekeknek nagyon tetszett a táj, a függőhidak. A túra után Marosvásárhelyen meglátogattuk a Kultúrpalotát, a Rózsák-terét és a Bólyai szoborcsoportot, ahol emlékkoszorút is elhelyeztünk. Szovátán gyönyörködtünk a Medve-tó szépségében, majd ellátogattunk a Felsősófalvai Székely Mózes Általános Iskolába. Romániában a tanársztrájk miatt nem volt tanítás. Szerencsére a faluban a diákok tanáraikkal egy műsorra készültek, amelyből ízelítőt is kaptunk. Majd a külhoni magyar és tanáraikkal beszélgettünk. Az erdélyi magyar diákokkal való közös program után látogatást tettünk Korondon, ahol vásároltunk a kézműves termékekből. Ezután megnéztük egy helyi sófeldolgozó kézműves bemutatóját. A nap végén megérkeztünk szállásunkra Farkaslakára. A vacsora után arról beszélgettünk, mit láttunk a nap során, kinek mi tetszett a legjobban.

Marosvásárhely

Korond sófeldolgozás

Kirándulásunk harmadik napján először ellátogattunk a Parajdi Sóbányába, ahol egy különleges föld alatti világ tárult elénk. A diákok szabadon fedezték fel a sóbányát. Utunkat a Gyilkos-tó felé vettük, átkelünk a festői Bucsin-tetőn, majd a csodaszép Pongrác-tetőn. A Gyilkos-tónál megismerkedtünk a tó legendájával és gyönyörködtünk a festői tájban. Végül nagyot túráztunk a Békás-szorosban. Este fáradtan, de sok emlékkel tértünk vissza Farkaslakára, a szállásunkra.

Parajd

Békás-szoros

Utolsó nap hosszú út állt előttünk Farkaslakáról haza Nyíregyházára. Szovátán és Szászrégenen keresztül jutottunk el első állomásunkra, Désre, ahol megtekintettük az impozáns református templomot és az egykori fejedelmi házat, amelyben egykor Báthori és Rákóczi is lakott. Koltón Szendrei Júlia és Petőfi Sándor látogatásainak az emlékhelyét kerestük fel. Látogatást tettünk a Teleki-kastélyba, meghallgattuk a Telekiek és a kastély történetét, Petőfi látogatásainak emlékeit, majd bejártuk a múzeumot. A kertben megnéztük az öreg somfa alatt álló kerekasztalt is, ahol Petőfi több költeménye is született. Petőfi Sándor szobrának koszorúzása és az egykor itt íródott Szeptember végén című vers elszavalása után folytattuk utunkat hazafelé. Utolsó romániai programunk Szatmárnémetiben volt, ahol a Vécsey-ház udvarán a Rákóczi emléktábla előtt helyeztünk el a megemlékezés virágait. Fáradtan, de sok szép emlékkel, új ismeretekkel érkeztünk haza Nyíregyházára.